Tuesday, January 1, 2013

Ke Mana Hilangnya Nilai Kemanusian Mereka???

Assalamualaikum semua...

Urmmm....
apa yang dimaksudkan dengan tajuk entry di atas???
apa yang di maksudkan dengan NILAI KEMANUSIAAN??????

Aku seday la bila ada segelintir dari hamba Allah di sekililing kita yang xder nilai-nilai kemanusiaan dalam diri diowg... xtahu la memang xder atau buat2 xder... Subbanallah!!
Apa yang aku nak dikongsikan disini kisah yang aku alami sendiri..

-------------------------------------------------------------
1/1/2013 ( 1.30 p.m - kedai makan area Serdang >Padang<)

Hari yang tenang aku ngn kakak aku g makan kat tempat bekenaan...
Sambil2 kami makan, kami terlihat seorang nenek tua (lebih kurang umur 75 tahun).... 
yang menyebabkan kami (aku + kakak) tersentap, sebab nenek tu sibuk 'BERKERJA' kat kedai makan tuu.. 
*Seorang orang tua yang layak dipanggil nenek yang sepatutnya duduk di rumah je, n focus to beramal ibadat, tetapi bekerja di kedai makan??????? 

Dari fizikal nya nenek tu memang sihat dan masih kuat berjalan. Tapi dia TIDAK SEPATUTNYA bekerja di kedai makan!!!!lebih menyedihkan kami nenek itula yang menangkat pinggan2 pelanggan yang da selesai makan. Bnda tu sepatutnya owg muda yang buat!!! OH,MY GOD!!!!

Lebih menyakitkan hati bila ada seorang hamba Allah (lelaki dewasa) yang hanya duduk di sebuah sudut kedai sambil bermain games di ipad,..... Aku agak tu cucu dia la...tapi cucu mcm ape tu sanggup tgk nenek sendiri ke hulu ke hilir angkat pinggan, dia sedap2 duduk main game. Badan la besar mcm GAJAH!!

Selesai makan, hati kami tergerak untuk g n nk bersalam dgn nenek tu. ada la sikit kami bagi sedikit sedekah. Lepas tu aku terkejut gler bila nenek tu memeluk kami dan nenek tu menitiskan air mata.. huhu...aku pun xmampu bertahan lagi dgn rasa sday. (pun nangis gak)

"terima kasih cu"
"sama-sama...  

nenek memeluk lagi kami dan mencium pipi aku, bergelingan air mata nenek+aku..
"nek da makan ke nek??"

nenek berdiam je sambil tu matanya memadang ke arah lelaki GAJAH tadi..
"BELUM KE??"....Knp xmkn lagi nek???

tetiba cucu  mcm GAJAH tdi pun menyampuk
"dia da mkn da....."

nenek hanya bagi isyarat kpd kami supaya diamkan aje.

Aku x fhm kenapa ada manusia yang sanggup membiarkan nenek tu berkerja... mana hilangnya rasa timbang rasa n nilai kemausiaan diowg nie??? aku rasa mcm nk lempang je mamat tu.. nampak sgt dia membohong!!...

Balik dengan rasa sakit hati + sday kenagkan nenek tu..
urmmm....